Hei, aloittava verkkokauppias tai olemassa olevaa verkkokauppaa tuloskuntoon kehittävä!
Houkuttelevan ja kilpailukykyisen tuotetarjonnan päälle on helppo rakentaa tulosta takova verkkokauppa.
Verkkokaupan tulos muodostuu viidestä kokonaisuudesta: kävijät, ostoprosentti, keskiosto, kate ja asiakkaan elinkaaren arvo. Jokaisella verkkokaupalla on omat haasteensa, joita korjaamalla verkkokauppasta saadaan tuloksellisempi.
Tilannekatsauksessa selvitetään:
Jos verkkokaupan kehitystyö näyttää kannattavalta sijoitukselta, saat tarjouksen. Hyväksytyn tarjouksen jälkeen saat sopimuksen allekirjoitettavaksi.
Yleensä teen verkkokaupan tuloskasvun eteen mainontaa ja verkkokaupan ostoputken korjaamista, kuten verkkokaupan sisältöjen ja tekniikan parantamista. Monessa verkkokaupassa löytyy myös korjattavaa mittareissa (Google Analytics + Facebook pikseli), jotta mittareista saadaan tarvittava tieto ja se on luotettavaa.
Osaan sopimuksista kuuluu myös osaamisen siirtäminen verkkokaupan henkilökunnan käyttöön. Näin verkkokauppa jatkaa markkinointia itsenäisesti paremmilla eväillä.
Projektin ekan kolmen kuukauden aikana verkkokaupan myynti kasvoi 87 % ja verkkokaupan ostoprosentti tuplaantui. Huomaat varmaan, että verkkokaupan myynti ei tuplaantunut vaikka ostoprosentti tuplaantui, koska verkkokaupan keskiosto laski 23%. Ostajien määrä sen sijaan kasvoi 145%.
Myynnin kasvu tehtiin uudistamalla verkkokauppa. Verkkokaupan alusta oli jo ennestään Woocommerce, mutta tekninen toteutus tehtiin uusiksi hyödyntäen olemassa olevia tekstejä ja kuvia. Verkkokaupan hallinnoinnin helppous oli myös tärkeä, koska asiakkaan oma tiimi tulee kehittämään verkkokauppaa jatkossa.
Verkkokaupan ulkoasu meni uudistuksessa uusiksi ja etusivu uusittiin, jotta se palvelisi paremmin eri asiakkaita.
Verkkokaupalle aloitettiin säännöllinen Facebook-mainonta ja Google Shopping mainonta aiemmin hyödynnetyn Google hakusanamainonnan lisäksi. Myös mainonnan mittaamista tehostettiin.
Ydinosaamiseni on yrityksesi käytettävissä, kun tarvitset verkkokaupallesi tekijän tai pitkäaikaisen kumppanin verkkokauppasi markkinointiin ja kehittämiseen:
Kati Kärki Verkkokauppa kasvuun yrittäjä:
Kannattavan verkkoliiketoiminnan perustuksen rakentaa kyky auttaa asiakasta. Tämän päälle on hyvä rakentaa myyntiä ja markkinointia, jolloin lopputuloksena on lisää tyytyväisiä asiakkaita.
Verkkokauppa-alusta ei ole irrallinen kokonaisuus, vaan sen on toimittava yhteen mainonnan kanssa. En keskity pelkästään verkkokauppa-alustaan, vaan kehitän kaikkia verkkokaupan tulokseen vaikuttavia osa-alueita: kävijät, keskiosto, ostoprosentti, kate ja asiakkaan elinkaaren arvo.
Verkkokaupan kehitystyön ja markkinoinnin täytyy maksaa aina itsensä takaisin, jotta se on järkevää yrittäjän kannalta. Autan yrittäjiä myös tekemään itse markkinointia ja verkkokaupan kehittämistä silloin, kun työn osuudesta on järkevä tai pakko säästää.