Verkkokauppa kasvuun tuottavalla somemainonnalla -verkkokurssi
Haluaisitko tavoittaa ne ihmiset, jotka hyötyvät verkkokauppasi tarjonnasta eniten? Tietenkin! Mitä, jos voisit tavoittaa nämä ihmiset ennen kuin he etsivät tuotteita Googlesta… Somemainonnalla kohdistat mainontaa ihmisryhmään, joka hyötyy parhaiten tuotteestasi. Tämä kohdemarkkina sisältää eri vaiheessa olevia potentiaalisia asiakkaita. Pieni osa on jo huomannut tarvitsevansa tuotteen ja miettii mistä sen hankkisi (eli tekee myös tuotehakuja Googlesta). Suurempi osa markkinasta on harkinta- tai tietoisuusvaiheessa eli tuotteen tarjoamalle hyödylle on arjessa tarve, mutta henkilö ei ole edennyt vielä ostovaiheeseen. Facebook-mainonnalla puhuttelet koko tätä markkinaa ja siirrät potentiaalisia asiakkaita nopeammin ostovaiheeseen.
Google-mainonta on parhaimmillaan ostohousut jalassa olevien asiakkaiden tavoittamisessa silloin kuin he miettivät ostospaikkaa. Googlen hakusanamainonta kohdistuu ostovaiheessa oleviin ihmisiin, jotka hakevat tuotetta Googlesta. Tämä kohderyhmä on rajallinen kooltaan ja kilpailu on yleensä kova, koska ostovaiheen hakuja on vain tietty määrä ja kilpailijatkin hyödyntävät sitä.
→ Facebook mainonnan avulla pääset esittelemään tarjontaasi laajempaan markkinaan eli muillekin kuin ostopäätöksensä tehneille. Puhuttelemalla laajempaa markkina siirrät potentiaaliset asiakkaat nopeammin ostovaiheeseen. Mainonta on usein edullisempaa, sillä kohderyhmä on suurempi ja pääset vaikuttaman ostopäätökseen ennen kuin nämä samat ihmiset aktivoituvat tekemään tuotehakuja Googlesta. Hakusanamainosten teksti ei tietenkään toimi sellaisenaan Facebookissa, kun haluat puhutella muitakin kuin ostovaiheessa olevia.
Hakukonenäkyvyys tuo ilmaista liikennettä, joka on kiinnostunut verkkokauppasi aihepiiristä. Hakukonenäkyvyyden teho riippuu siitä kuinka paljon aihepiirisi aihealueita haetaan, miten kattava sisältö sinun verkkokaupassasi on ja millainen kilpailutilanne on. Hakukonenäkyvyys vaatii työtä ja varsinkin uusille verkkokaupoille sen teho näkyy vasta noin 9 kuukauden kuluttua verkkokaupan avaamisesta.
→ Facebook-mainonnan suuri plussa on se, että mainonta tuo kauppaa nopeasti. Facebook-mainonta voi tuoda leipää pöytään sillä aikaa, kuin tuotat sisältöä hakukonenäkyvyyden vahvistamiseksi. Mainonnan avulla huomaat nopeasti, jos ostoputkessa on jotain esteitä. Tällöin pääset hiomaan ne nopeasti kuntoon, ennen kuin samaan ostoputkeen alkaa tulla kävijöitä myös hakukoneen kautta. Jokainen kävijä on verkkokaupalle arvokas oli sitten ilmainen tai maksetun mainonnan avulla verkkokauppaan tullut. Ostoputki on syytä hioa kuntoon, jotta asiakas saa mahdollisimman hyvän ostokokemuksen ja palkintona verkkokauppiaalle on parempi ostoprosentti, joka takoo tulosta nyt ja tulevaisuudessa.
Sähköpostimarkkinointi on aivan loistava työkalu pitämään tutut yleisöt lämpiminä ja muistuttamaan tarjonnan olemassa olosta, kun oston aika koittaa. Jotta liikevaihto kasvaisi on sähköpostilistalle saatava uusia sähköposteja. Sähköpostilistan kerääminen on monesti se pullonkaula, joka hidastaa sähköpostimarkkinoinnin kaupan tekoa.
→ Facebook-mainonnan tavoitteena on tuoda myyntiä verkkokauppaan. Osa tästä kävijäkunnasta päätyy myös sähköpostilistalle. Jos sähköpostimarkkinointisi teho on suoraa Facebook-mainontaa tuottavampi, niin voit toki kerätä aktiivisesti sähköpostilistaasi Facebook-mainonnan avulla.
Jos
Tämä verkkokurssi ei ole mikään teoriamaratoni, vaan käytännön tekemistä, jotta saat verkkokauppaasi potentiaalisia asiakkaita mahdollisimman edullisesti ja verkkokauppasi olisi valmis muuttamaan kävijäliikenteen mahdollisimman tehokkaasti tulokseksi. Voit edetä kurssilla omaan tahtiisi. Saat selkeät videot, joiden avulla teet kaikki vaiheet. Videot ovat mahdollisimman lyhyitä ja keskittyvät tekemiseen.
Verkkokauppiaan kannattaa käyttää aikaa mainonnan parantamiseen, sillä kehitys maksaa itsensä takaisin tulosten muodossa. Mainonnan alustalla voit helposti vertailla eri mainossisältöjen vaikutusta esim. vaihtamalla kuvaa tai mainostekstiä. Vaikutus näkyy esimerkiksi klikkausprosentissa eli kuinka moni mainoksen nähnyt klikkaa itsensä verkkokauppaasi.
“Tiesitkö, että klikkausprosentin tuplaaminen tuplaa myös myyntisi? Jos klikkausprosentti (CTR) on 1% ja ostoprosentti verkkokaupassa 1,5% ja teet 3 kauppaa 120 euron mainosbudjetista. Jos mainonnan parannusten jälkeen CTR on 2% teet 6 kauppaa samalla mainosrahalla.”
Jos verkkokaupassasi on tuotteita, joita ihmiset haluaisivat ostaa, niin tavoitat varmasti uusia ostajia Facebookin yli 2 miljoonan suomalaisen käyttäjän joukosta. Facebook-mainonnan aloittaminen vaatii henkilökohtaisen Facebook profiilin, jotta mainostili, jossa käytetään rahaa pysyy suojassa. Tarvitset myös Facebook-sivun, joka edustaa yritystäsi. Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla henkilökohtaisesti aktiivinen somessa tai postata jatkuvasti yrityksen Facebook-sivuille, sillä Facebook-mainonnan avulla pystyt valitsemaan eniten tarjonnastasi hyötyvät kohderyhmät ja kohdistamaan mainontaa heille kustannustehokkaasti.
Käytätkö arvokasta aikaasi postaamalla yrityksen somekanaviin säännöllisesti? Saatko postausten avulla ostajia vai keräävätkö postaukset kiinnostuneita yleisöösi? Jos saat jo ostajia postauksillasi, osaat luoda myös myyvää sisältöä. Mainonnan avulla saat lisää kiinnostuneita ihmisiä sisältösi äärelle. Jos postauksistasi tykätään ja ne kerryttävät yleisöä, mutta eivät auta saamaan ostajia, niin mainonnan avulla kohdennat helposti ostoon tähtäävän viestisi juuri oikeille henkilöille.
Onko maksullinen mainonta osoittautunut kalliiksi ja tehottomaksi? Ostopäätöksen tehneistä, aktiivisesti tuotetta etsivästä asiakkaan klikkauksesta saatat joutua maksamaan Googlen puolella paljon kilpailun vuoksi. Facebook-mainonta on kiinnostusta herättävää mainontaa, jonka avulla voit näyttää mainosta potentiaalisille asiakkaille jo ennen kuin he lähtevät etsimään tuotetta Googlesta.
Facebook mainonnan tehostamiseen löytyy onneksi keinoja. Teet valintoja, kuten sopivien tuotteiden mainostus, kohderyhmän rajaaminen ja se millä näkökulmilla lähdet puhuttelemaan kohderyhmääsi. Mainonnan mittareiden avulla seuraat mitkä mainossisällöt ja kohderyhmät toimivat mainonnan alustalla. Verkkokaupan mainonnan tulokseen vaikuttaa olennaisesti koko ostopolku, joten tuottavaa mainontaa suunniteltaessa on otettava huomioon myös kokonaisuus. Jos saat hyvällä mainonnalla kävijöitä verkkokauppaan, mutta tuotekuvauksen avulla asiakkaan ei ole mahdollista tehdä ostopäätöstä verkossa jää osto saamatta.
Onko Facebook-mainonta näyttänyt jo tehonsa ammattilaisen käsissä? Monelle verkkokaupalle on luonnollista ottaa Facebook-mainonta omiin käsiin, jotta mainonnan tekemisestä tulee ketterää ja mainonta myös kuuluu verkkokaupan ydintehtäviin. Yrityksen sisällä on hyvä tuntemus asiakkaista sekä tuotteista, joten mainontaan saa tätä kautta entistä parempia aineksia. Kaipaat kuitenkin varmasti apua näiden asioiden löytämisessä ja Facebook-mainonnan haltuunotossa.
Facebook-mainonnan kurssilla olisi helppo keskittyi pelkästään Facebookin alustaan, sillä sieltä löytyy paljon uutta opittavaa. Sen sijaan tulokset muodostuvat perusasioiden tekemisestä fiksusti. Haluat Facebookin puolelta kaikkein potentiaalisimmat asiakkaat kauppaasi mahdollisimman edullisesti, mutta itse tulos syntyy verkkokaupan puolella. Tämän vuoksi kurssilla suunnitellaan mainonnasta
“Tiesitkö, että ostoprosentin tuplaaminen tuplaa myös myyntisi? Jos ostoprosentti ostoprosentti verkkokaupassa 1,5% ja teet 6 kauppaa 120 euron mainosbudjetista. Jos verkkokaupan parannusten jälkeen ostoprosentti on 3% teet 12 kauppaa samalla mainosrahalla.”
Jos et ole aiemmin tehnyt Facebook-mainontaa ja aloitat sen maltillisella 150 euron kuukausibudjetilla, menee mainontaan rahaa 1800 euroa vuodessa. Mitä sillä voit saavuttaa? Entäs, jos ulkoistat mainonnan tekemisen? Rahalle on myös muita sijoitusmuotoja kuin mainonta, mutta markkinassa kilpailukykyisten ja riittävän hyvä katteisten tuotteiden mainostaminen voittaa helposti esim. pörssin keskimääräisen tuoton.
Mainonnassa hyvänä mainonnan tuottona (ROAS) pidetään viittä. Eli yksi mainontaan sijoitettu euro tuo takaisin viiden euron edestä myyntiä. 1800 euroa vuodessa mainosrahana toisi noin 9000 euroa myyntiä, jos mainonnan ROAS on 5. Katteen määrä riippuu toki verkkokauppasi kateprosentista.
Jos ulkoistaisit Facebook-mainonnan tekemisen maksaisit noin mainosbudjetin verran lisäksi mainonnan hallinnointityöstä eli tässä tapauksessa 1800 euroa mainoksen näyttämisestä ja 1800 euroa mainonnan tekemisestä. Mainonnan tuotto-odotuksen pitää olla suurempi, jotta voit maksaa lisämyynnistä jäävästä katteesta myös mainonnan työn. Kateprosentin ollessa 24% tarvitaan mainonnan euroa kohden noin 9 euroa takaisin, jotta ollaan samassa tuotossa kuin itse tehdyllä mainonnalla.
Entäs jos sijoittaisit saman rahan pörssiin, jota pidetään kelvollisena sijoituspaikkana rahalle. Pörssin keskimääräinen vuosituotto on pitkällä aikavälillä ollut noin 7 prosenttia. Ensimmäisen vuoden tuotto jää laihaksi eli 63 euroon.
* Käytännössä mainonnan tuotto voi vaihdella 0-30 välillä. Tähän vaikuttaa toki verkkokauppasi toimiala, mutta sen lisäksi mm. miten hyvin tunnet asiakkaasi tarpeet ja osaat puhutella heitä mainonnalla sekä miten tehokkaasti pystyt kotiuttamaan kaupat. Kurssilla otat nämä ja muut tähän vaikuttavat tekijät huomioon mainontaa suunniteltaessa.
Erityisen kalliiksi tulee myynnin odottelu ilman keinoja lisätä verkkokaupan tulosta. Odottelu maksaa aina kiinteiden kulujen muodossa. Jos olet tehnyt verkkokaupan itse ja osaat hallinnoida sitä, niin nämä kulut eivät ole ehkä paljon. Mutta jokaisen päivän aikana, kun sinä teet muuta kuin otat haltuun myyntiä, voi kilpailija tehdä Facebook mainontaa, oppia siitä ja tehdä koko ajan paremmin. Samaan aikaan uusia tuotteita kehitetään hiki päässä ja pian ne tulevat samaan markkinaan. Tekemättä jättäminen antaa tilaa viedä sun kaupat ja syödä sun unelmien liikevaihtoa.
Ja entäs, jos Facebook mainonta ei toimikaan mun yritykselle…? Mainonnan avulla on myös helppo huomata, jos ostoputkessa on jotain vialla eli jos asiakkaat eivät osta. Ongelmana voi olla esim. puutteelliset tuotetekstit tai kuvat, verkkokaupan toimitusehdot tai luottamuspula. Edellä mainittuja parannetaan verkkokurssin aikana, jotta saadaan mainosraha tuottamaan. Huomaathan, että tämän saman ostoputken (eli tuotesivujen ja kassan) kautta kulkevat myös kaikki muut verkkokaupan kävijät. Eli ostoputken hiominen auttaa myös kaiken muun markkinoinnin myynniksi muuttamiseen. Pahinta sen sijaan on, jos tuotteiden houkuttelevuus ja kilpailukyky ei ole riittävä. Silloin mainontaa ei saa toimivaksi olemassa olevilla tuotteilla. Tämäkin on parempi huomata ennemmin kuin myöhemmin, jotta voi keskittyä ostovaiheen korjaamiseen ennen kuin kassa kuluu loppuun tai ehdit käyttää aikaa esim. hakukonenäkyvyyden pitkäjänteiseen rakentamiseen.
Toki löytyy myös toimialoja, joiden katerakenteeseen ei mahdu jatkuva maksullinen mainonta kustannustehokkaana kaupan tuojana, mutta silti Facebook-mainonta voi olla hyvä kausittainen piristysruiske bisnekselle tai apuväline ostopolun hiomiseen.
Ja suurempi kysymys onkin entäs, jos se toimii ja olet jättänyt tarttumatta tilaisuuteen kasvattaa myyntiä?
“Tein töitä erään yrityksen kanssa, jolle oli sanottu ettei Facebook-mainonta toimisi heille. Kokeilimme Facebook-mainontaa ja se toimikin aivan loistavasti. Tietenkin heillä on paljon tuotteita, joita ei kannata Facebookissa-mainostaa, mutta joukosta löytyy juuri ne sopivat, joilla kauppaa voi tehdä. Jos kaikkein paras aika aloittaa Facebook-mainonta olisi ollut 3 vuotta sitten, niin toiseksi paras aika on tänään.”
Facebook mainonta on varmasti vaikeaa, jos aloitat sen nollasta ilman apua. Voit myös takertua helposti lillukan varsiin keskittymällä tuloksen teon sijaan esim. pelkästään mainosalustan hienouksiin. Juuri siksi tämä kurssi on tehty, että voisit keskittyä niihin asioihin, jotka tuovat tulosta verkkokaupan mainonnassa. Voit niittää hyvää tuottoa Facebookissa ihan yksinkertaisella tekemisellä, kunhan tuloksellisen mainonnan perusta on kunnossa (ja tämä tehdään kurssilla). Video-opastuksen avulla tiedät miten tehdä mitäkin, tulostettavan työkirjan avulla suunnitelmat jäävät muistiinpanoiksi ja tekstiohjeen avulla asioita on helppo tarkistaa nopeasti. Voit milloin vain palata ohjeisiin, sillä materiaali on käytettävissäsi vuoden. Kolmen kuukauden kuluessa mainonnasta tulee rutiini, jota on helppo tehdä.
Tää on niin totta! Mutta silti haastan sinut etsimään aikaa tälle, koska tämä on myynnin kasvattamista. Facebook-mainonnan ylläpitoon voi varata noin tunnin viikossa. Tällä ajalla suunnittelet ja ajastat uusia mainoksia sekä tarkistat meneillään olevia kampanjoiden tilanteen. Ensimmäisinä kuukausina käytät tietenkin enemmän aikaa siihen, että suunnittelet oman verkkokauppasi tarpeisiin sopivan kannattavan perustan mainonnalle.
Tiedäthän että yrittäjän itse ei tarvitse olla verkkokauppias, jonka vastuulla on verkkomyynnin kehittäminen. Verkkokauppias voi olla muukin henkilö yrityksessänne. Tärkeintä, että teillä on henkilö, jonka vastuulla on myynnin kehittäminen ja hän pystyy laittamaan aikaa siihen, mikä tuo lisää kauppaa.
Inhoatko myös rahaa? Vaikket itse tykkäisi Facebookista tai käyttäisi sitä ollenkaan, niin silti Suomessa on noin 2 miljoonaa Facebookin käyttäjää, jotka vierailevat siellä vapaasta tahdostaan. Facebook on kerännyt kattavan määrän tietoa käyttäjistään ja tämän tiedon perusteella pystyt näyttämään mainontaan niille, jotka hyötyvät verkkokauppasi tarjonnasta eniten. Maksat hyvin kohdennetusta mainonnasta vähemmän etkä häiritse turhaan epätodennäköisiä ostajia. Myös Facebookin tavoitteena on tyytyväiset käyttäjät, joten he haluavat näyttää osuvampaa mainontaa käyttäjilleen. Facebookin tekoäly onkin tullut hyväksi tunnistamaan eri verkkokauppojen potentiaaliset asiakkaat. Toki tekoäly tarvitsee palautetta eli dataa ostajista toimiakseen, mutta Facebookin verkosto on mainio alusta verkkokaupan kustannustehokkaaseen asiakashankintaan.
Vain toteutettu mainonta voi tuoda tulosta. Sen takia onkin tärkeä tehdä mainonnan tekemisestä rutiini, joka tulee tehtyä. Mainonnan tekemiseen on helpompi palata viikottain kuin kerran kuussa silloin asiat pysyvät paremmin mielessä. Jos käytät tunnin viikossa aikaa mainontaan:
Vinkki! Jos kiire runtelee usein arkeasi, hyödynnä mainosten ajastamisesta. Tällöin ajastat hyvissä ajoin seuraavan kuun mainokset tai teet pitempiaikaisia kampanjoita, jotka tuovat ostajia verkkokauppaasi silloinkin, kun olet jäänyt itse kiireen vuoksi hoitamaan muita asioita.
3 helppoa askelta vie sinut vauhdilla videon hyötyihin kiinni.
Jokainen opetettava asia auttaa tekemään mainontaa tuloksellisesti. Jokainen sisältö auttaa sinua tekemään lisää myyntiä verkkokaupassasi.
Tiedän, että olet kiireinen, joten jokainen video on tiivis ja olennainen tuloksellisen mainonnan tekemisen kannalta. Extra-materiaalia löytyy kurssin lopusta niille, jotka haluavat kokeilla videomainontaa, karuselleja tai katalogimainontaa.
Toimiva suunnitelma Facebook-mainonnan aloittamiseen siten, että keskityt ratkaisemaan oman verkkokauppasi myynnin esteet. Laskureiden ja verkkokauppasi datan avulla selvität millaista kehitystä juuri sinun verkkokauppasi kaipaa.
Joskus mainonta voi olla heti alkuun tuottavaa, mutta se ei tarkoita, että mainontaa ei voisi vielä kehittää. Sen sijaan aloittelija joutuu useammin tekemään töitä, jotta mainonnasta saa tuloksellista. Mainonnan tuottavuus koostuu useasta asiasta, kuten oikein valituista tuotteista, sopivasta kohderyhmästä, puhuttelevista mainoksista, mainonnan mittaamisesta ja verkkokaupan kyvystä muuttaa kävijä asiakkaaksi. Näissä on monta asiaa, joita korjaamalla pystyt kääntämään mainonnan tuottavaksi (käydään läpi kurssilla). Toki tuotteiden on oltava kilpailukykyisiä ja houkuttelevia ja niissä on oltava riittävästi katetta mainonnan tekemiseen.
Tämän kurssin tavoitteena on tehdä tuloksellista Facebook-mainontaa. Tuloksellinen mainonta tuo lisää myyntiä ja myynnistä jää järkevä kate. Muiden kurssien tavoitteena on opettaa sinulle Facebook-mainontaa. Pahimmillaan ne sekoittavat pääsi Facebookin erilaisilla mainostyypeillä ja tekniikoilla (ja niitä on monia ja vieläpä monimutkaisia), kehottavat keksimään arvontoja ja postaamaan sen lisäksi naama sinipunaisena uupumuksesta Facebookiin. Tällä kurssilla ei keskitytä pelkästään Facebookin mainosalustaan, vaan otetaan löysät pois koko verkkokaupan ostopolusta, jotta saadaan sitä tulosta mitä ollaan tekemässä. Verkkokaupan tulos muodostuu kävijöistä (kurssin avulla valitaan parhaat ostajaehdokkaat Facebookista), ostoprosentista, keskiostosta ja katteesta. Kurssilla suunnitellaan näistä toimiva kokonaisuus.
Tuloksia on mahdollista saada jo ensimmäisenä kuukautena, mutta olivatpa ekan kuukauden tulokset millaisia vain, niin suosittelen jatkamaan mainonnan kehittämistä kolmen ensimmäisen kuukauden ajan, jolloin käyt tarkemmin läpi toteutunutta mainontaa kurssin ohjeiden mukaan. Ekassa kuussa mainontaa tehdään pienemmällä budjetilla, joten seuraavina kuukausina on tarkoitus nostaa budjettia.
Ei hätää. Ensimmäiseksi tarkistat missä suurin ongelma on: mainonnan puolella, verkkokaupassa vai mainostetun tuotteen valinnassa. Tämän perusteella olet viisaampi tekemään parannuksia. Kurssin sisältö on laadittu siten, että se palvelee myös niitä, jotka joutuvat viilaamaan yksityiskohdatkin kuntoon tuoton saamiseksi. Testaat seuraavaksi lyhyemmissä pätkissä kurssilla kerrottuja parannusehdotuksia. Jos et kolmessa kuukaudessa pysty tekemään tuloksellista mainontaa, laitat kuvakaappaukset mainoksista, niin katsotaan yhdessä.
Hei olen Kati. Rakennan Woocommerce verkkokauppoja yrityksille ja teen mainontaa verkkokaupoille Facebookissa ja Googlessa. Hoidan verkkokauppojen Facebook-mainontaa, jossa kauppojen on tulouduttava verkkokaupan kassaan, jotta mulla on töitä seuraavassakin kuussa.
Työskennellessäni tiiviisti erilaisten pienyritysten kanssa huomasin, että liian monet tyytyvät tavoittamaan yleisöään tappavan hitaasti pelkästään postaamalla somekanaviinsa. Tai hyvätkin tuotteet jäävät huomaamatta mainonnasta, jos kuva- ja tekstisisällöt eivät pysäytä ketään saati puhuttele potentiaalisia asiakkaita. Tehottoman sisällön vuoksi monet yritykset joutuvat jäämään paitsi maksetun mainonnan voimasta, jonka avulla he voisivat tavoittaa nopeasti potentiaaliset asiakkaat.
Tein tämän verkkokurssin, jotta sinä voisit tavoittaa tuotteistasi hyötyvät asiakkaat nopeammin ja tehokkaammin mainonnan avulla. Jotta verkkokaupan mainonta voi olla jatkuvaa, sen on tuotettava riittävästi. Siksipä keskityt kurssillani lisäämään mainonnan tuottoa kokonaisvaltaisesti etkä pelkästään mainonnan alustalla.
Mikä parasta tällä verkkokurssilla oppimasi taidot tuovat sinulle kauppaa vielä tulevaisuudessa eikä niiden oppiminen vie liikaa aikaasi.
-Kati Kärki, Verkkokauppa Kasvuun-
Kati Kärki verkkokurssin valmentaja ja verkkokauppoihin erikoistuneen mainostoimiston yrittäjä: Rakennan yrityksille Woocommerce-verkkokauppoja ja hoidan verkkokauppojen mainontaa. Konsultoin ja autan myös verkkokauppoja kehittämään myyntiä ja markkinointia silloin, kun yritys haluaa vahvistaa omaa osaamistaan.