Mietitäänpä hetki.. Jos myymälässäsi on 3 myyjää, joista yksi puhuu aina lyhyesti asiakkaiden kanssa, toinen puhuu tosi pitkään yhden asiakkaan kanssa ja kolmas puhuu välillä pitempään ja välillä lyhyempään. Huomaat kuitenkin, että sinulla ei ole varaa pitää kaikkia kolmea töissä. Kenet erotat?
Luultavasti katsot tarkemmin myyntejä ja huomaat esim. että se joka puhuu lyhyesti saattaa vältellä asiakkaiden kanssa keskustelua ja myös myyntiä tulee nihkeästi. Toinen joka puhuu pitkään ei ehdi tehdä niin paljon myyntiä samassa ajassa kuin kolmas, joka aloittaa kysymällä ostamisen kannalta olennaiset asiat asiakkaalta ja siten auttaa asiakasta ostamaan juuri itselleen sopivan tuotteen.
Kenet sitten erotat? Et välttämättä ketään, sillä saatat huomata tilannetta seuraamalla, että myyntiä tuottavia toimia voi oppia myös muut kuin luonnostaan huippumyyjät. Toki asiantuntijamyynnin oppiminen vie yleensä paljon aikaa, sillä myynti pitää tehdä siinä hetkessä, kun asiakas on läsnä ja mitä enemmän tuotteita on valikoimassa sitä haastavampi myyntiä on ottaa haltuun.
Sen sijaan verkkokaupassa tuotetekstien muokkaaminen myyväksi on helpompaa, koska voit tehdä tutkimustyötä ja kirjoittaa tuotekuvauksen rauhallisessa hetkessä. Eli verkkokaupan tuotekuvauksissa itse pituus ei ole olennainen, vaan se että onko tekstissä ostamisen kannalta oikeat asiat esitettynä ja onko järjestys oikea. Turha teksti joka ei edistä asiaa on aina syytä karsia. Jos haluat palvella tuotekuvauksillasi aidosti asiakasta ja samalla myydä tehokkaammin, on kuvauksissa huomioitava asiakkaan näkökulma pelkän tuotteen lisäksi. Näihin asioihin saat hyvät eväät “Verkkokaupan tuotekortit myyntikuntoon” -verkkokurssilla.
Alhainen ostoprosentti: Huonot tuotekuvat ja -tekstit johtavat usein vähäisempään myyntiin, koska asiakkaat eivät löydä tarpeeksi tietoa tuotteesta tai eivät koe, että tuote vastaisi heidän tarpeitaan.
Turhat palautukset: Asiakkaat saattavat palauttaa tuotteita, koska tuotekuvaus ei vastannut todellisuutta. Tai he eivät ymmärtäneet tuotetta tuotekuvauksen perusteella. Tämä aiheuttaa ylimääräistä työtä ja tulon menetystä verkkokauppiaalle.
Huonompi asiakaskokemus: Huonot tuotekuvat ja -tekstit voivat antaa negatiivisen mielikuvan verkkokaupasta, mikä voi heikentää asiakaskokemusta ja vähentää halukkuutta ostaa.
Heikentynyt kilpailukyky: Verkko-ostaja haluaa ennen kaikkea helppoa ostamista. Verkkokauppa, jolla on huonot tuotekuvat ja -tekstit, voi menettää kilpailuetunsa, koska asiakkaat etsivät yksityiskohtaisia ja houkuttelevia tuotekuvauksia, jotka auttavat heitä tekemään parempia ostopäätöksiä nopeasti ja helposti.
Ajan ja rahan haaskaus: Jos käytät maksullista mainontaa saadaksesi kävijöitä verkkokauppaan hukkaat pienen siivun jokaisesta mainoseurosta kehnoilla tuotekuvauksilla. Ja vaikket käyttäisi rahaa mainontaan, niin kehnot tuotekuvaukset karkottavat osan kaikista kävijöistä kilpailijalle tai tiedon etsintään.
Heikompi hakukonenäkyvyys: Huonot tuotekuvat ja -tekstit voivat heikentää verkkokaupan hakukonenäkyvyyttä, mikä voi johtaa vähäisempään kävijämäärään. Ja vaikka saisitkin hakukoneesta kävijöitä tuotekorteillesi, on niiden oltava myyntikunnossa, jotta tämä liikenne näkyy myös kassavirtana.
Verkkokaupan sisältöjen varassa ostetaan myös kymmenien tuhansien hintaisia autoja, joten luultavasti hinta ei ole rajoitteena vaan se ettei tuotekuvausten perusteella saa käsitystä tuotteen arvosta. Tuotekortin perusteella asiakkaan pitää pystyä tekemään ostopäätös näkemättä tuotetta, joten tämä vaatii tuotekortilta riittävästi tietoa niin kuvien kuin tekstien muodossa. Yleensä näissä tapauksissa, missä tuote myy hyvin muualla kuin verkossa, saadaan tuotekortti työstettyä niin hyväksi että myös verkosta alkaa löytyä tuotteelle ostajia.
Verkkokurssilla käydään läpi pitkä lista asioita, joista eri toimialan tuotteet saavat oston aineksia omiin tuotteisiinsa ja myynti lähtee rullaamaan myös verkossa.
Verkkokaupan kehitystyö palkitsee paremmalla tuloksella. Jos onnistut myyvemmillä tuoteteksteillä tuplaamaan ostoprosentin, tuplautuu myös tuloksesi. Tämän takia verkkokauppa on kiitollinen kehitystyön kohde. Tuotekorttien kehittäminen tuo enemmän tulosta samasta määrästä kävijöitä (ihan sama teetkö mainontaa vai et).
Saadaksesi hakukoneesta myyntiä verkkokauppaasi tuotesivusi on ensin saatava näkyvyyttä hakukoneesta, sen jälkeen hakutuloksesi taistelee kilpailijoita vastaan klikkauksesta ja sen jälkeen kävijät pitäisi muuttaa ostajaksi riittävän tehokkaasti. Tämän viimeisen vaiheen kotiuttaa myyvä tuotekortti.
Maailma on muuttunut siitä jo paljon, kun avainsanoilla täytettiin url-osoitteita ja sivuston sisältöä ja käytettiin vielä perusmuotoa sanoista, jotta Google ymmärtää mistä avainsanasta on kyse. Sen sijaan nyt osa teksteistä tuotetaan jo verkkoon tekoälyllä. Google on alkanut jopa vähentämään tällaisten sisältöjen näkyvyyttä. Ei siksi että ne ovat koneen tekemiä vaan siksi, että sellaisenaan käytettynä tekstit ovat epäaidon kuuloista höttöä. Arvaatko mikä muu menee helposti tähän kategoriaan Googlen silmissä? Kankeat ja ylioptimoidut tuotekuvaukset. Ja mikä pahinta tämä näkyvyydelle optimoitu tuotesivu palvelee kaikki verkkokauppasi kävijät -> heikompi ostoprosentti -> rahaa valuu hukkaan kaikessa kävijäliikenteessä.
Pitäisikö hakukoneoptimointi sitten kokonaan unohtaa? No ei todellakaan! Avainsanatutkimukselle ja avainsanojen hyödyntämiselle on paikkansa, mutta sekin voidaan tehdä myynti ja asiakaskokemus edellä. Tästä lisää verkkokurssilla.
Apua seuraaviin haasteisiin:
"Tuotekortille on kirjoitettu jo asioita, mitä osaan kertoa tuotteesta. En tiedä mitä muuta voisin kirjoittaa sinne."
"En tiedä mitä pitäisi tietää ja huomioida hakukoneoptimoinnista, kun kirjoitan tuotekuvauksia."
"Tiedän, että saisin lisää myyntiä paremmilla tuotekuvauksilla, mutta koko homma tuntuu työläältä enkä tiedä mistä aloittaisin."
Ostavalle asiakkaalle olennaiset asiat löytyvät tuotekortilta: saat ajatustyökaluja siihen miten siirrät asiantuntijan myyntityön verkkoon ja miten muutat tuotteen ominaisuudet asiakashyödyiksi. Saat tarkistuslistan, jonka avulla lisäät riittävät tiedot verkkokauppasi tuotekorteille.
Hakukoneoptimointi on laaja osa-alue ja kaikki nippelitieto ei ole ajan arvoista. Kurssilla saat riittävät tiedot, jotta pystyt hyödyntämään hakukonenäkyvyyden tuotekorteillasi.
Kurssi on käytännön läheistä tekemistä ja vinkkejä, joiden avulla aloitat optimoinnin järkevistä eli tuottavimmista tehtävistä, saat ymmärryksen siitä miten siirtää myyntityö verkkoon ja nopeutat omaa tekemistä laatimalla muotin, jonka avulla tulevien tuotekorttien myyntikuntoon saattaminen on helppoa.
Haasteena ei ole välttämättä se myyvätkö tuotekortit ollenkaan. Vaan se, että hyvän ja myyvän tuotekortin väliin voi jäädä paljon rahaa.
Esimerkiksi kotona hitaasti tipottain vuotavaa vesihanaa voi olla vaikea äkkiseltään huomata, mutta kun vuoto huomataan se myös korjataan, koska vuosien mittaan vuodosta tulee jo huomattavasti laskuakin.
Mitä enemmän verkkokaupassa on kävijöitä sitä nopeammin pienikin parannus maksaa itsensä takaisin. Tekemätön työ hyvän ja myyvän tuotekortin välillä voi maksaa myynnin menetyksen lisäksi myös heikkona kilpailukykynä ja huonona asiakaskokemuksena.
Mitä huonompia tuotekuvauksesi ovat nyt niin sitä enemmän ne kätkevät rahaa sisäänsä. Iloitse siis jokaisesta huonosta tuotekuvauksesta, koska muutat ne pian rahaksi. Aiemmin mainitsin, että tuotetekstien parantaminen on yksi helpoimmista keinoista tuloksen parantamiseen ja siihen on syynsä. Mietitään kuitenkin hetki sitä miksi tuotekuvauksesi ovat nyt rempallaan. Kukaan ei tietenkään tarkoituksella kirjoita niitä huonoiksi, vaan ne ovat sen hetkisen parhaan tiedon pohjalta tehtyjä. Mitäpäs, jos lisäisit nopeasti tätä tiedontasoa, jotta saat itsellesi ainekset myyviin tuotekuvauksiin ja koko tuotekortin hyödyntämiseen? Myyvän tekstin kirjoittamisessa on tärkeämpää tietää mistä kirjoittaa kuin miten kirjoittaa. Jokainen peruskoulun käynyt osaa kirjoittaa tuotekuvauksia, sillä siinä ei tarvitse olla sanataituri tai oikeinkirjoituksen mestari. Yksinkertainen kieli on parempi kuin monimutkainen kirjoitustaidon näyte. Tuotetekstejä kirjoitettaessa voit rauhassa tutkia asioita, kirjoittaa kuvauksen ja karsia turhat virheet pois muutamilla tarkistuskierroksilla, toisin kuin myyntityössä, jossa kaikki pitää onnistua nopean asiakaskohtaamisen aikana.
Silloin, kun verkkokaupassa käy potentiaalisia asiakkaita (eikä höttöliikennettä), jotka eivät kuitenkaan osta, kannattaa katse kääntää tuotetekstien puolelle. Tuotetekstien korjaaminen on yksi helpoimmista keinoista kehittää verkkokaupan myyntiä, sillä yhden sivun uusiksi kirjoittaminen ja kuvien lisääminen voi tuoda jo lisää myyntiä kivasti. Jos kävijöinä eivät ole ne henkilöt, jotka hyötyisivät tuotteesta parhaiten, voit toki kohdentaa mainontaa juuri näille potentiaalisille ostajille ja tehokkaampien tuotekuvausten ansiosta myös ostoprosentti on entistä parempi. Ostoprosentin nousu voi tehdä kannattamattomasta mainoskampanjasta tuottavan.
Toki taustasyynä tähän ostajakatoon voi olla myös se, ettei tuotteen kilpailukyky riitä markkinassa. Tämä vaihtoehto on jo harmillisempi korjattava ja saattaa vaatia muutoksia verkkokaupan tuotevalikoimaan. Olipa haasteena mikä tahansa näistä ei toimettomana odottelu tilannetta paranna, vaan syy pitää paikantaa mahdollisimman pian. Jos haasteena tuntuu olevan kehnot tuotekuvaukset, niin tällä kurssilla lähdet työstämään niitä myyntikuntoon.
Jos et saa hyötyä verkkokurssista, saat rahasi takaisin.
Hienoa, että aktiivisia asiakkaita löytyy ja myyjän asenne on loistava asiakaspalveluun! Sen sijaan ne asiakkaat, jotka viitsivät soittaa asiakaspalveluun ja kysyä jotain ovat vain jäävuoren huippu. Moni asiakas luikkii kilpailijan verkkokauppaan ostoksille, jos olennaisia tietoja puuttuu.
Mikä onkaan verkkokaupan etu kivijalkakaupan myyntiin verrattuna? Se että sama myyntikuntoon kerran laitettu tuotekortti palvelee asiakkaat tänään ja huomenna olipa niitä kävijöitä 100 tai 10000. Toki ensimmäinen myyntikuntoon laitettu tuotekortti vie enemmän aikaa kuin nopeasti kirjoitettu ja puutteellinen kortti. Sen sijaan seuraavat myyvät tuotekortit on jo helpompi ja nopeampi tehdä, kun tietää mitä niissä on oltava omaan verkkokauppaan.
Tämä verkkokurssi muuttuu verkkokauppasi myynniksi siten, että kurssin avulla löydät muutamassa viikossa ne asiat, joita tuotekorttisi myynnin nostattaminen vaatii (sen sijaan, että haahuilisit etsimässä näitä asioita kiireen keskellä ja vuoden päästä huomaisit, että kovin paljon edistymistä ei ole tapahtunut).
Jos tuotekorttisi ovat huonossa kunnossa, näkyvät parannukset nopeasti sillä ostoprosentti nousee huomattavasti. Jos parannat tuotekortteja hyvältä tasolta myyväksi, on ostoprosentin parannus suhteessa pienempi, mutta maksaa vaivan takaisin pitemmällä aikavälillä tai suuremman kävijäliikenteen avulla. Huomaathan, että verkkokauppasi tarvitsee kävijäliikennettä muuttaakseen ostajat rahaksi.
Hei olen Kati Kärki. Rakennan Woocommerce verkkokauppoja yrityksille ja kehitän verkkokauppojen myyntiä niin maksetun mainonnan, teknisen toteutuksen kuin sisältöjen avulla.
Aloitin työurani apteekista proviisoriopintojeni ohella. Pian huomasin, että lisämyynnin taito oli välttämätöntä oppia, jotta asiakasta pystyisi palvelemaan entistä paremmin ja jotta oma ammattitaito säilyisi kilpailukykyisenä. Alusta asti oli selvää, että lisämyynti pitäisi tehdä aina asiakkaan edusta lähtien ja eettisesti. Apteekissa oli kattava valikoima tuotteita niin ihonhoitoon, hammashoitoon kuin eläimille. Tämän lisäksi päässä piti pysyä tuotetiedot resepti- ja itsehoitolääkkeistä. Laaja valikoima toi haasteensa lisämyynnin hallintaan, koska sen lisäksi, että piti oppia tunnistamaan asiakkaan tarpeet ja yhdistää ne omissa hoksottimissa ratkaisuun piti myös oppia esittämään asia sujuvasti ja asiakkaan kielellä. Siinä oltiin jännän äärellä, kun ensin 5 vuotta oli opeteltu alan termistöä ja sitten sain huomata, ettei asiakas ymmärrä, jos puhut näillä vierailla termeillä. Oppiminen otti aikaa ja oli tuskallista, mutta tämä asiantuntijamyynnin oppikoulu loi vahvan perustan kaikelle tekemiselle. Myynti on asiakkaan auttamista eli ymmärrystä siitä mitä asiakas kokee tärkeäksi ja tarpeelliseksi ja kykyä avata ratkaisut asiakkaalle siten, että hän näkee helposti itselleen sopivan ratkaisun.
Olin uuden haasteen edessä, kun myyntityö pitikin sovittaa verkkoon uran vaihtuessa apteekista nykyiseen. Jos tilanne on karkeasti se, että asiakas maksaa mainonnasta ja minä olin näppäränä opetellut laittamaan myynnin mittarit kiinni verkkokauppaan siten, että nähdään tasan tarkkaan tuleeko sieltä riittävästi kauppaa vai ei. Tässä yhtälössä tuotetekstit voi hyvinkin olla asiakkaan vastuulla, mutta jos kehnojen tuotetekstien takia ei tule riittävästi myyntiä, niin myös mainonta loppuu eli juurikin ne meitsin työt. Kilpailijoiden teksteistä ei auttanut ottaa mallia, sillä ne eivät olleet sen parempia. Keinoiksi parempiin tuoteteksteihin pääsemiseksi jäivät koulutukset, englannin kieliset kirjat ja paljon ajatustyötä ja testaamista. Valmis en ole vieläkään, mutta sen verran on jo keinoja kasassa, että niillä on pystytty muuttamaan tuloksellisemmaksi omien asiakkaiden verkkokauppoja ja nämä asiat on suosittuja teemoja myös sparrauksissa. Nyt tosiaan nämä eväät on pakattu myös verkkokurssiksi, jonka avulla sinäkin voit laittaa verkkokauppasi tuotekortit myyntikuntoon.
-Kati Kärki, Verkkokauppa kasvuun-
Kati Kärki verkkokurssin valmentaja ja verkkokauppoihin erikoistuneen mainostoimiston yrittäjä: Rakennan yrityksille Woocommerce-verkkokauppoja ja hoidan verkkokauppojen mainontaa. Konsultoin ja autan myös verkkokauppoja kehittämään myyntiä ja markkinointia silloin, kun yritys haluaa vahvistaa omaa osaamistaan.
Verkkokurssilla saat vastauksen näihin kysymyksiin:
Jätä laskutustietosi ja sähköpostiosoite, johon haluat verkkokurssin käyttäjätunnukset lisättäväksi. Saat laskun 1-2 arkipäivän kuluessa. Laskun maksamisen jälkeen saat tunnukset verkkokurssille. Kurssin hinta on 197 + alv 24%